تکلیف واردات خودرو برای ۱۴۰۴ مشخص شد
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس اعلام کرد که حقوق ورودی خودرو در بودجه سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰ درصد تعیین شده است، در حالی که قانون حمایت از صنعت خودرو الزامات متفاوتی را مشخص کرده است.
تکلیف واردات خودرو برای ۱۴۰۴ مشخص شد
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس اعلام کرد که حقوق ورودی خودرو در بودجه سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰ درصد تعیین شده است، در حالی که قانون حمایت از صنعت خودرو الزامات متفاوتی را مشخص کرده است.
جعفر قادری در توضیح نشست کمیسیون خود با معاون وزیر صمت و مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا اظهار داشت: کمیسیون حمایت از تولید به منظور ارائه گزارش نظارتی در صحن علنی مجلس، جلساتی را در قالب کمیتههای خود برگزار کرده است. همچنین بازدیدهای نظارتی از استانها و خطوط مونتاژ خودروهای وارداتی در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار برای واردات قطعات CKD و SKD اختصاص یافت، اما وجود رانت در قیمتگذاری خودروهای وارداتی و داخلی، موجب نارضایتیهایی شده است.
قادری با اشاره به اینکه به جای تبدیل خودرو از کالایی سرمایهای به کالایی مصرفی، نقش سرمایهای آن تقویت شده است، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۴، ۳.۳ میلیارد یورو برای واردات خودرو اختصاص داده شده و این واردات باید به صورت رقابتی انجام شود.
وی تأکید کرد که حقوق ورودی خودرو در بودجه با اهداف قانون حمایت از صنعت خودرو همخوانی ندارد و نباید تنها به نظارتهای میدانی و گزارشهای برخی مونتاژکاران بسنده کرد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید همچنین بر ضرورت جمعبندی نهایی برای ارائه گزارش کامل به صحن علنی مجلس تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: مقرر شد موضوعات مرتبط با صنعت خودرو در نشستهای آتی کمیسیون به طور جامع بررسی و گزارش نهایی به مجلس ارائه شود.