کوروت 1957 SS؛ خودرویی که دنیای مسابقات را تغییر داد، اکنون در دسترس
کوروت 1957 پروژه XP-64 (کوروت SS)، اولین خودروی مسابقهای طراحیشده توسط جنرال موتورز، با موتور V8 قدرتمند و طراحی سبک، اکنون در حراجی RM Sotheby’s با قیمتی بین 5 تا 7 میلیون دلار عرضه شده است. این خودرو نماد آغاز دوران درخشان شورولت در دنیای مسابقات است.
اولین کوروت مسابقهای جنرال موتورز، پروژه XP-64، برای فروش گذاشته شد
کوروت 1957 پروژه XP-64، که به عنوان اولین خودروی مسابقهای طراحیشده توسط جنرال موتورز شناخته میشود، اکنون برای فروش در حراجی RM Sotheby’s عرضه شده است. این خودرو، با نام معروف «کوروت SS»، نمادی از آغاز شورولت در دنیای مسابقات است و میراثی است که تا امروز ادامه دارد.
تولد کوروت SS؛ ترکیبی از خلاقیت و مهندسی
تاریخچه کوروت با نام دو شخصیت برجسته در جنرال موتورز گره خورده است: هارلی ارل و زورا آرکوس-دانتوف. ارل، که به عنوان رئیس طراحی جنرال موتورز شناخته میشود، ایده اولیه کوروت را به واقعیت تبدیل کرد. اما این آرکوس-دانتوف بود که با تجهیز کوروت به موتور V8 کوچک، آن را به یک خودروی قدرتمند تبدیل کرد. این نوآوری نه تنها کوروت را از شکست تجاری نجات داد، بلکه آن را به یک خودروی محبوب و شناختهشده در جهان تبدیل کرد.
اما ایده شرکت در مسابقات، به طور کامل از ارل آغاز شد. او تصمیم داشت با نصب یک موتور شورولت روی شاسی جگوار D-Type، خودرویی موقت برای مسابقات 12 ساعته سبرینگ بسازد. این طرح، با مخالفت آرکوس-دانتوف از نظر فنی مواجه شد، که پیشنهاد داد به جای این کار، خودرویی مسابقهای از پایه طراحی و ساخته شود. این همکاری منجر به تولد پروژه XP-64 شد، که بعدها با نام کوروت سوپر اسپرت (SS) شناخته شد.
مشخصات فنی کوروت SS
کوروت SS با تمرکز بر عملکرد و قدرت طراحی شد. این خودرو مجهز به موتور 283 اینچی V8 بود که توان تولید 300 اسب بخار قدرت را داشت. با یک گیربکس 4 سرعته دستی، میل بادامک پیشرفته، سرسیلندرهای آلومینیومی و سیستم تزریق سوخت Ramjet، این خودرو از نظر مهندسی در سطح بالایی قرار داشت. وزن خودرو تنها 1850 پوند بود، که آن را به یکی از سبکترین و سریعترین خودروهای زمان خود تبدیل کرد.
حضور در مسابقات و تأثیرگذاری تاریخی
هدف اصلی طراحی کوروت SS، شرکت در مسابقات 24 ساعته لمان بود، اما اولین حضور این خودرو در مسابقات 12 ساعته سبرینگ در سال 1957 رقم خورد. با رانندگی جان فیچ و پیرو تاروفی، این خودرو در رده ششم قرار داشت، اما به دلیل مشکلات فنی، تنها پس از 23 دور از مسابقه کنار رفت. با این حال، طراحی و عملکرد این خودرو، تأثیری عمیق بر دنیای خودروهای مسابقهای گذاشت. حتی استرلینگ ماس، راننده افسانهای، در یک نمونه اولیه SS رکوردی در سبرینگ ثبت کرد.
سرنوشت کوروت SS پس از مسابقه
پس از تنها حضور خود در مسابقات، کوروت SS دیگر فرصت رقابت پیدا نکرد. با این حال، این خودرو به نمادی از پیشرفتهای مهندسی و طراحی جنرال موتورز تبدیل شد. در سال 1967، این خودرو به موزه پیست ایندیاناپلیس (IMS) منتقل شد و از آن زمان به عنوان بخشی از مجموعهای ارزشمند، در نمایشگاههای ویژه و عکسبرداریهای انحصاری حضور داشت.
عرضه در حراجی؛ یک فرصت نادر
کوروت SS اکنون به عنوان بخشی از حراجی ModaMiami که در فوریه برگزار میشود، عرضه شده است. ارزش این خودرو بین 5 تا 7 میلیون دلار تخمین زده شده است. این حراجی فرصت نادری برای عاشقان کوروت و کلکسیونرهای خودروهای تاریخی است تا بخشی از تاریخ مسابقات خودرو را در اختیار بگیرند.
پایان یک داستان، آغاز یک افسانه
کوروت SS، با وجود عمر کوتاه در مسابقات، تأثیری ماندگار بر دنیای خودرو گذاشت. این خودرو نه تنها میراثی از نوآوری و شجاعت در طراحی است، بلکه نمادی از آغاز مسیر طولانی شورولت در مسابقات است.