علائم خرابی کمک‌فنرها و روش بررسی آن‌ها
بروزرسانی: 20 دی 1403

علائم خرابی کمک‌فنرها و روش بررسی آن‌ها

خرابی کمک‌فنرها می‌تواند باعث لرزش، کاهش پایداری و آسیب به لاستیک‌ها شود. برای حفظ ایمنی و عملکرد خودرو، شناسایی علائم خرابی کمک‌فنر و بررسی دوره‌ای آن‌ها ضروری است.

علائم خرابی کمک‌فنرها و روش‌های بررسی آن‌ها

کمک‌فنرها یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند که نقش اساسی در بهبود راحتی رانندگی، کنترل خودرو و کاهش آسیب‌های وارده به سایر قطعات خودرو ایفا می‌کنند. خرابی کمک‌فنرها می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی عملکرد خودرو بگذارد. در این مقاله، به طور کامل به علائم خرابی کمک‌فنرها، علل خرابی و روش‌های بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم تا شما بتوانید مشکلات این بخش مهم خودرو را شناسایی و پیشگیری کنید.

کمک‌فنرها و عملکرد آن‌ها

کمک‌فنرها به طور کلی برای جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از ناهمواری‌های جاده طراحی شده‌اند. این قطعات با کاهش لرزش‌ها و حفظ پایداری خودرو در هنگام عبور از دست‌اندازها و پیچ‌ها، ایمنی و راحتی راننده و سرنشینان را افزایش می‌دهند. کمک‌فنرها معمولاً از یک سیستم هیدرولیکی برای جذب انرژی استفاده می‌کنند و این انرژی را به گرما تبدیل می‌کنند که به راحتی از سیستم خارج می‌شود.

علائم خرابی کمک‌فنرها

  1. لرزش بیش از حد خودرو
  2. یکی از شایع‌ترین علائم خرابی کمک‌فنرها، احساس لرزش شدید در کابین است. زمانی که کمک‌فنرها از کار بیفتند، نمی‌توانند به درستی ارتعاشات جاده را جذب کنند. این امر باعث می‌شود خودرو به شدت لرزش پیدا کند و کنترل آن دشوار شود. این مشکل به ویژه در سرعت‌های بالا یا هنگام عبور از دست‌اندازها و ناهمواری‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد.
  3. کج شدن یا ناپایداری خودرو در پیچ‌ها
  4. کمک‌فنرهای خراب می‌توانند موجب کاهش پایداری خودرو در پیچ‌ها و هنگام تغییر مسیر شوند. در چنین شرایطی، خودرو تمایل به کج شدن و لغزش خواهد داشت. این امر می‌تواند باعث از دست دادن کنترل خودرو و افزایش خطرات تصادف شود. اگر در هنگام رانندگی احساس می‌کنید که خودرو شما به طور غیرطبیعی در پیچ‌ها کج می‌شود، احتمالاً مشکل از کمک‌فنرها است.
  5. ارتفاع غیرعادی خودرو
  6. یکی دیگر از علائم خرابی کمک‌فنرها، افزایش غیرطبیعی فاصله خودرو از سطح زمین است. در حالت عادی، کمک‌فنرها باید وزن خودرو را به طور یکنواخت توزیع کنند. در صورت خرابی کمک‌فنرها، این توزیع به هم می‌ریزد و باعث می‌شود که ارتفاع خودرو از زمین بیشتر از حد معمول باشد. این امر می‌تواند به آسیب به دیگر اجزای سیستم تعلیق منجر شود.
  7. خوردگی غیرعادی لاستیک‌ها
  8. اگر کمک‌فنرها نتوانند ارتعاشات را به درستی جذب کنند، فشار زیادی بر روی لاستیک‌ها وارد می‌شود. این امر می‌تواند موجب سایش غیرعادی لاستیک‌ها گردد. سایش یک‌طرفه یا ناصاف لاستیک‌ها معمولاً نشانه‌ای از خرابی در سیستم تعلیق است. بنابراین، توجه به وضعیت لاستیک‌ها می‌تواند به شناسایی مشکلات کمک‌فنرها کمک کند.
  9. صدای ضربه و خش‌خش از سیستم تعلیق
  10. اگر از قسمت سیستم تعلیق خودرو صداهای غیرطبیعی مانند ضربه یا خش‌خش به گوش برسد، این می‌تواند نشانه‌ای از خرابی کمک‌فنرها باشد. این صدا معمولاً زمانی به گوش می‌رسد که کمک‌فنرها دیگر قادر به جذب ارتعاشات و ضربات به‌خوبی نباشند.
  11. نشت روغن از کمک‌فنرها
  12. نشت روغن یکی از مشکلات رایج در کمک‌فنرها است. روغن در کمک‌فنرها نقش مهمی در عملکرد آن‌ها ایفا می‌کند. اگر کمک‌فنرها نشت روغن داشته باشند، توانایی جذب ارتعاشات به شدت کاهش می‌یابد. در این صورت، باید کمک‌فنرها تعویض شوند.

علل خرابی کمک‌فنرها

  1. سایش طبیعی
  2. کمک‌فنرها با گذشت زمان و استفاده مداوم دچار سایش می‌شوند. این سایش طبیعی می‌تواند موجب کاهش کارایی و در نهایت خرابی کمک‌فنرها شود. این فرایند معمولاً به صورت تدریجی رخ می‌دهد و ممکن است تا زمانی که علائم واضحی از خرابی نمایان شود، مشکلی جدی ایجاد نکند.
  3. قرار گرفتن در معرض شرایط جوی سخت
  4. کمک‌فنرها در معرض عواملی مانند باران، برف، رطوبت و حرارت قرار دارند. این شرایط می‌توانند به آسیب‌دیدگی زودهنگام کمک‌فنرها منجر شوند. به ویژه در مناطق با شرایط جوی نامساعد، بررسی دوره‌ای کمک‌فنرها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  5. رانندگی در مسیرهای ناهموار
  6. عبور مکرر از دست‌اندازها، جاده‌های خراب و مسیرهای سنگلاخی می‌تواند فشار زیادی به کمک‌فنرها وارد کند. این فشار اضافی می‌تواند منجر به خرابی زودهنگام کمک‌فنرها شود.
  7. بارگذاری زیاد بر روی خودرو
  8. بارگذاری بیش از حد روی خودرو می‌تواند به سیستم تعلیق فشار وارد کند و کمک‌فنرها را دچار خرابی کند. بنابراین، مهم است که حداکثر وزن مجاز خودرو رعایت شود.

روش‌های بررسی کمک‌فنرها

  1. بررسی بصری کمک‌فنرها
  2. اولین قدم در شناسایی خرابی کمک‌فنرها، بررسی بصری آن‌ها است. در این بررسی، باید توجه کنید که آیا نشانه‌هایی از روغن‌ریزی یا آسیب‌های فیزیکی مانند ترک‌خوردگی یا خمیدگی وجود دارد. اگر نشت روغن مشاهده شود، باید به تعویض کمک‌فنر اقدام کرد.
  3. تست فشاری کمک‌فنر
  4. برای بررسی صحت عملکرد کمک‌فنرها، می‌توانید خودرو را از یک طرف به پایین فشار دهید و سپس رها کنید. اگر خودرو بیش از یک یا دو بار به عقب و جلو حرکت کند، نشان‌دهنده خرابی کمک‌فنر است. این روش به شما کمک می‌کند تا عملکرد کمک‌فنرها را به سرعت ارزیابی کنید.
  5. تست رانندگی
  6. یکی از بهترین روش‌ها برای ارزیابی وضعیت کمک‌فنرها، انجام یک تست رانندگی است. در این تست، راننده باید توجه کند که آیا هنگام عبور از دست‌اندازها، پیچ‌ها یا سطح‌های ناهموار، خودرو لرزش غیرعادی دارد یا نه. همچنین، باید پایداری خودرو در پیچ‌ها و هنگام تغییر مسیر ارزیابی شود.
  7. استفاده از تجهیزات تخصصی
  8. در صورت نیاز به ارزیابی دقیق‌تر، می‌توان از دستگاه‌های سنجش عملکرد کمک‌فنر استفاده کرد. این دستگاه‌ها می‌توانند میزان جذب ضربات توسط کمک‌فنر را اندازه‌گیری کنند و به شما در تشخیص خرابی کمک کنند.

نتیجه‌گیری

کمک‌فنرها بخش اساسی سیستم تعلیق خودرو هستند و خرابی آن‌ها می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی رانندگی، ایمنی و راحتی شما داشته باشد. شناسایی علائم خرابی کمک‌فنر و انجام بررسی‌های لازم می‌تواند از مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند. بنابراین، در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی کمک‌فنر، باید خودرو را به یک تعمیرگاه معتبر برای بررسی و تعویض کمک‌فنرها برد.



ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *