اصلاح قانون ساماندهی خودرو؛ تغییر در فرآیند تعیین ارزش خودروهای وارداتی و کارکرده
در اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، فرآیند تعیین ارزش خودروها و ماشینآلات راهسازی دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. پیش از این، بر اساس ماده ۱۵ قانون امور گمرکی و بند پ ماده ۳ همان قانون، وظیفه تشخیص و وصول حقوق ورودی و تعیین ارزش گمرکی بر عهده گمرک بود. همچنین، طبق قانون خودرو مصوب ۱۳۷۰، تعیین ارزش خودرو به کمیتهای متشکل از وزارت صمت و گمرک محول شده بود.
اصلاح قانون ساماندهی خودرو؛ تغییر در فرآیند تعیین ارزش خودروهای وارداتی و کارکرده
در اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، فرآیند تعیین ارزش خودروها و ماشینآلات راهسازی دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. پیش از این، بر اساس ماده ۱۵ قانون امور گمرکی و بند پ ماده ۳ همان قانون، وظیفه تشخیص و وصول حقوق ورودی و تعیین ارزش گمرکی بر عهده گمرک بود. همچنین، طبق قانون خودرو مصوب ۱۳۷۰، تعیین ارزش خودرو به کمیتهای متشکل از وزارت صمت و گمرک محول شده بود.
با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و قانون الحاق موادی به این قانون در سال ۱۴۰۲، تغییراتی در این فرآیند ایجاد شد. بر اساس ماده ۱۲ این قانون، ارزش ماشینآلات راهسازی و خودروهای وارداتی، چه نو و چه کارکرده، هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، از جمله قیمت شرکتهای تولیدکننده، نمایندگیهای اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در مورد خودروهای کارکرده، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین میشود و مبنای محاسبه حقوق ورودی قرار میگیرد.
این تغییرات منجر به تضعیف نقش گمرک در تعیین ارزش خودرو شده و این سازمان اکنون بیشتر نقش هماهنگکننده را ایفا میکند. بهعلاوه، با حذف تبصره ۸ قانون خودرو مصوب ۱۳۷۰، تعیین ارزش خودروها و ماشینآلات راهسازی دست دوم یا کارکرده بر اساس قیمت بازار یا ارزش معاملاتی صورت میگیرد.
این اصلاحات با هدف بهروزرسانی و تسهیل فرآیندهای مرتبط با واردات خودرو و ماشینآلات راهسازی انجام شده و انتظار میرود تأثیرات مثبتی بر صنعت خودروسازی کشور داشته باشد.