
۳۰ هزار خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازان: دلایل و تبعات آن برای بازار
۳۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان باقی ماندهاند، که ناشی از تأخیر در تجاریسازی و فرآیندهای قانونی است. این دپوی خودرو، علاوه بر ایجاد هزینههای اضافی، مشکلاتی برای خودروسازان و بازار ایجاد کرده است.
۳۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان باقی مانده است
در ۱۰ ماه نخست سال جاری، تولید ۷۱۹ هزار و ۳۱ دستگاه خودروی سواری در ایران انجام شده است، در حالی که فقط ۶۸۸ هزار و ۸۹۴ دستگاه به فروش رسیدهاند. به این ترتیب، ۳۰ هزار و ۱۳۷ خودرو در پارکینگ خودروسازان باقی ماندهاند که به دلایل مختلف از جمله تأخیر در فرآیند تجاریسازی و صدور مجوزها برای فروش، هنوز به مشتریان تحویل داده نشدهاند.
این دپو در پارکینگ خودروسازان مربوط به فرآیندهای قانونی و تجاریسازی خودروها است. به طور مشخص، ۹۵.۷ درصد از تولیدات خودرو در این مدت به فروش رفته، اما حدود ۳۰ هزار دستگاه هنوز تجاریسازی نشدهاند. در ماه دی نیز از ۸۳ هزار و ۲۸۹ خودرو تولیدی، ۷۰ هزار و ۹۳۰ دستگاه فروخته شده و تنها ۱۲ هزار و ۳۵۹ خودرو در پارکینگها باقی ماندهاند.
جالب است که میزان دپوی خودرو در حال افزایش است. در ۹ ماه ابتدایی سال، تعداد خودروهای دپو شده به ۱۷ هزار و ۷۷۸ دستگاه رسیده بود، اما این عدد در دی ماه به ۳۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه رسید که معادل ۳۹.۵ درصد از کل خودروهای دپوشده در ۱۰ ماه گذشته است.
از سوی دیگر، ایران خودرو تنها خودروسازی است که آمار خودروهای ناقص را منتشر کرده و در ۱۰ ماه گذشته ۹ هزار و ۵۴۶ دستگاه خودرو ناقص تولید کرده که پنج هزار و ۱۶۸ دستگاه آن تنها در دی ماه بوده است. این خودروها نیز باید پس از تکمیل، مراحل تجاریسازی را طی کنند.
دپوی خودرو در پارکینگهای خودروسازان نه تنها هزینههای مالی زیادی برای آنها به دنبال دارد، بلکه ممکن است موجب جریمههای دیرکرد نیز بشود. تأخیر در شمارهگذاری و فرآیندهای تأیید استاندارد موجب تحمیل هزینههای اضافی به خودروسازان خواهد شد.
کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل دپوی خودروها میتواند بهخاطر قیمتگذاری دستوری باشد که خودروسازان با تولید بیشتر و دپو به دنبال افزایش قیمتها در کارخانه هستند. همچنین بدهیهای سنگین خودروسازان به قطعهسازان که اکنون بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است، عامل دیگری در دپوی خودروها به شمار میرود.
در نهایت، ادامه این روند نه تنها به نفع خودروسازان و قطعهسازان نیست بلکه برای مصرفکنندگان و بازار هم مشکلاتی ایجاد میکند. به همین دلیل، ضروری است که اقدامات لازم برای تسهیل و روانسازی فرآیند عرضه خودروها اتخاذ شود.
ثبت سوال یا دیدگاه شما
دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.بدون دیدگاه
عضویت در خبرنامه
پر بازدید ترین ها

روشهای ساده جلوگیری از سرقت و حفاظت از خودروهای خارجی

بررسی کولر خودروهای مختلف با سیستم تهویه دیجیتال

دلایل خرابی زودهنگام کمپرسور در تابستان

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاه مینویسید!