
افزایش قیمت و حذف خودروهای زیانده؛ خودروسازان در مسیر سوددهی
با حذف محصولات زیانده و افزایش قیمت کارخانهای، دو خودروساز بزرگ کشور پس از یک دهه زیان، در سال ۱۴۰۳ به سوددهی رسیدند.
پایان زیاندهی خودروسازان؛ نوروز ۱۴۰۴ با سوددهی صنعت خودرو
دو خودروساز بزرگ کشور پس از یک دهه زیاندهی، سرانجام به سوددهی رسیدهاند. گزارشهای مالی منتشرشده در سامانه کدال بورس نشان میدهد که ایرانخودرو و سایپا توانستهاند نسبت «مبلغ فروش» به «مبلغ بهای تمامشده» را مثبت کنند.
چرا خودروسازان از زیان خارج شدند؟
دلایل متعددی برای این تغییر مثبت عنوان شده است، از جمله:
- حذف محصولات زیانده: برخی خودروهای قدیمی که تولیدشان با ضرر همراه بود، کنار گذاشته شدند.
- افزایش قیمت کارخانهای: در آذرماه امسال، وزارت صمت مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو را صادر کرد.
- واردات خودرو: هرچند این مورد مستقیماً در گزارش مالی تولید لحاظ نشده، اما تأثیر مثبتی بر سودآوری خودروسازان داشته است.
آمارهای مالی؛ از زیان تا سود
بررسی آمارهای مالی نشان میدهد که ایرانخودرو و سایپا از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ همواره با زیان مواجه بودهاند. برای مثال:
- ایرانخودرو در سال ۱۴۰۲ با زیان خام ۲۰.۶ همتی مواجه بود.
- سایپا در همان سال ۹ هزار میلیارد تومان زیان خام ثبت کرد.
اما در پایان سال ۱۴۰۴، ایرانخودرو سود خام ۳۴ همتی و سایپا سود خام ۳.۳ همتی پیشبینی کردهاند.
آیا سوددهی پایدار خواهد بود؟
اگرچه خودروسازان از زیان خارج شدهاند، اما همچنان چالشهایی مانند افزایش هزینههای تولید و سیاستهای قیمتگذاری دستوری وجود دارد. کارشناسان معتقدند که برای جلوگیری از بازگشت زیان، باید نظام قیمتگذاری خودرو اصلاح شود و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین گردد.
جمعبندی:
نوروز ۱۴۰۴، خودروسازان کشور را در حالی به استقبال سال جدید میبرد که پس از سالها، توانستهاند به سود برسند. ادامه این روند اما به سیاستهای دولت و میزان کنترل هزینههای تولید بستگی دار
ثبت دیدگاه
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *عضویت در خبرنامه
پر بازدید ترین ها
