
پورشه GT3 مدل 2025 سریعترین خودروی دنده دستی جهان شد
پورشه 911 GT3 مدل 2025 با گیربکس دستی موفق شد رکورد نوربرگرینگ را با زمان 6:56 ثبت کند و رکورد دوج وایپر ACR را بشکند. این رکوردشکنی نشاندهنده قدرت مهندسی پورشه و بازگشت شکوه گیربکس دستی در دنیای خودروهای اسپرت است.
رکوردشکنی تاریخی پورشه 911 GT3 مدل 2025 با گیربکس دستی در نوربرگرینگ
پورشه بار دیگر توانایی مهندسی بینظیر خود را ثابت کرد و با مدل 911 GT3 مدل 2025 رکورد پیست نوربرگرینگ را برای خودروهای دارای گیربکس دستی جابجا کرد. این شاهکار با رانندگی حرفهای یورگ برگمایستر (Jörg Bergmeister)، راننده کارخانهای پورشه، به ثبت رسید. در شرایطی که بسیاری از خودروسازان در حال فاصله گرفتن از گیربکسهای دستی هستند، پورشه نشان داد که هنوز هم میتوان با دنده دستی به اوج عملکرد رسید و رکورد ثبت کرد.
در این رکورد خارقالعاده، مدل جدید پورشه 911 GT3 موفق شد مسیر کامل نوربرگرینگ به طول 12.94 مایل (20.8 کیلومتر) را تنها در 6 دقیقه و 56.294 ثانیه طی کند. این زمان نه تنها سریعتر از رکورد قبلی خودروهای دندهدستی است، بلکه از زمان مدل قبلی GT3 با گیربکس اتوماتیک PDK نیز پیشی گرفته است.
پیش از این، رکورد سریعترین خودروی دندهدستی در نوربرگرینگ در اختیار دوج وایپر ACR بود که در سال ۲۰۱۷، زمان 7 دقیقه و 1.3 ثانیه را ثبت کرده بود. اما حالا پورشه با اختلافی بیش از 10 ثانیه این رکورد را پشت سر گذاشته است — آن هم با خودرویی که حدود 140 اسب بخار قدرت کمتری نسبت به وایپر دارد!
پورشه اعلام کرد که این مدل از پکیج ویژه Weissach Package بهره میبرد؛ مجموعهای از تغییرات سبکسازی شامل قطعات فیبر کربن و تنظیمات بهینهسازیشده برای عملکرد بهتر. همچنین از لاستیکهای پرقدرت Michelin Pilot Sport Cup 2 R استفاده شده، که برای رانندگی در پیست یکی از بهترین انتخابها به شمار میرود.
عملکرد فوقالعاده GT3 با گیربکس دستی
یکی از نکات جالبتوجه این رکورد، استفاده از گیربکس دستی ششسرعته است. یورگ برگمایستر درباره تجربه رانندگیاش گفت:
«911 GT3 جدید اعتماد به نفس بیشتری در لبهی عملکرد ارائه میدهد. در اغلب پیچها سریعتر بودم و سیستم تعلیق اصلاحشده برگرفته از مدل GT3 RS، عملکرد خودرو را در مواجهه با دستاندازها و جدولهای پیست به طرز محسوسی پایدارتر کرده است.»
او افزود که نسبت دندههای کوتاهتر گیربکس دستی باعث شده قدرت بیشتری به چرخهای عقب منتقل شود و شتابگیری بهتری را فراهم کند. هرچند با گیربکس PDK احتمالاً خودرو کمی سریعتر میبود، اما رانندگی با گیربکس دستی لذت و چالش بیشتری به همراه داشته است.
فراتر از یک رکورد: پیامی برای دنیای خودرو
در دنیایی که خودروهای الکتریکی و گیربکسهای اتوماتیک به سرعت در حال تسلط یافتن بر بازار هستند، این رکورد شکنی پیامی قوی از پورشه است؛ اینکه هنوز هم میتوان با تکنولوژی کلاسیک و مهندسی دقیق، عملکردی بینظیر خلق کرد.
پورشه نهتنها با این رکورد نشان داد که GT3 جدید چقدر توانمند است، بلکه ثابت کرد گیربکس دستی هنوز هم میتواند در سطح جهانی و در سختترین پیستهای دنیا بدرخشد.
در حالی که بعید به نظر میرسد خودروسازی به این زودی بتواند این رکورد را جابجا کند، اما باید دید آیا برندهایی مانند Gordon Murray Automotive یا دیگر شرکتهای کوچک با تمرکز بر تجربه رانندگی سنتی، جرات رقابت با این شاهکار پورشه را خواهند داشت یا نه.
ثبت سوال یا دیدگاه شما
دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.بدون دیدگاه
عضویت در خبرنامه
پر بازدید ترین ها

علت یخ زدن اواپراتور کولر خودرو چیست؟

تصویب مجلس در رابطه با مالیات خودروهای لوکس

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاه مینویسید!