
بررسی کامل فولکس واگن گلف GTI 2025؛ اسپرتتر اما بدون دنده دستی
فولکس واگن گلف GTI مدل 2025 با طراحی داخلی بهبود یافته و امکانات مدرن، تجربه رانندگی لذتبخشی را ارائه میدهد. حذف گیربکس دستی در این نسخه ممکن است برای برخی طرفداران ناراحتکننده باشد، اما همچنان با عملکرد قوی و طراحی جذاب، گزینهای متمایز در میان هاچبکهای اسپرت محسوب میشود.
بررسی رانندگی اولیه فولکسواگن گلف GTI مدل ۲۰۲۵: بهتر شده، اما با هزینهای
نسخه بهروزرسانیشده Mk 8 گلف GTI با طراحی داخلی بهبودیافته، دوستداشتنیتر شده است. اما فولکسواگن نتوانست در برابر وسوسهی «درستکردن چیزی که خراب نبود» مقاومت کند.
وقتی دنیا چیزی به شما میگوید، عاقلانه است که به آن گوش دهید. لازم نیست حتماً از آن تبعیت کنید، فقط کمی در نظر بگیرید. فولکسواگن نهتنها گوش داد که رابط کاربری گلف Mk 8 خوب نیست، بلکه دستبهکار شد. اگر GTI مدل ۲۰۲۵ یک بازی ویدیویی بود، این نسخه جدید حکم آپدیت بهبود تجربه کاربری را داشت که بالاخره همه را راضی میکند، سالها بعد از عرضهای متوسط و بازخوردهای منفی اولیه.
اما این ارتقاء بیهزینه نیست؛ حذف گیربکس دستی از GTI نمونهای از این هزینههاست. این دو موضوع لزوماً به هم مربوط نیستند، اما همزمانی آنها باعث میشود میراث نسل هشتم GTI پیچیده شود. حالا باید بین یک مدل قدیمیتر با سه پدال یا یک مدل جدید با دکمههای فیزیکی روی فرمان انتخاب کنید—اما هر دو را نمیتوانید داشته باشید. با این حال، خوشبختانه لذت رانندگی حفظ شده است.
مشخصات اصلی
نسخه Mk 8 GTI در سال ۲۰۲۲ وارد بازار آمریکای شمالی شد، اگرچه سه سال پیش از آن در آلمان عرضه شده بود. مدل ۲۰۲۵ یک بهروزرسانی میاندورهای است که برخی آن را "Mk 8.5" مینامند. مشخصات فنی تغییر نکردهاند: موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با ۲۴۱ اسب بخار و گشتاور ۲۷۳ پوند-فوت، نیرو را از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه (DSG) به چرخهای جلو منتقل میکند. همه این گشتاور از دور موتور ۱۶۰۰ در دسترس است—این موتور هنوز یکی از نقاط قوت این خودروست.
طراحی داخلی و خارجی
تغییرات خارجی جزئی هستند و احتمالاً فقط طرفداران دوآتشه GTI آنها را تشخیص میدهند. سپر جلو کمی بازطراحی شده، نوار قرمز معروف جلوپنجره برگشته و حتی در چراغها نیز امتداد یافته است. لوگوی VW اکنون روشن میشود و نشان GTI به لبههای جلویی درها اضافه شده است.
در داخل، نمایشگر لمسی حالا ۱۲.۹ اینچ است، رابط کاربری جدیدی دارد، و دکمههای فیزیکی روی فرمان بازگشتهاند. در تریم SE، صندلیهای ArtVelours از مدل اروپایی Clubsport قرض گرفته شدهاند. مدل Autobahn نیز چرخهای ۱۹ اینچی جدیدی دارد که از مدل افسانهای Mk 5 الهام گرفته شدهاند.
تجربه رانندگی
قبل از پرداختن به خبر بد (حذف گیربکس دستی)، خبر خوب اینکه همه چیزهایی که قبلاً در مورد GTI دوستداشتنی بود—بهجز یکی—همچنان پابرجاست. شاسی بسیار خوب کار شده، سواری راحت ولی چابک است، و جلوی خودرو تمایل زیادی به چرخیدن دارد. فرمان ممکن است کمی بیروح به نظر برسد، اما در حد قابل قبول است. این خودرو هنوز GTI مدرن است: خودروای جمعوجور و اسپرت که ساکت و روان، ولی لذتبخش است.
اما حذف دنده دستی، لذت رانندگی را کمی کمرنگ میکند. حدود ۴۰٪ GTIهای فروختهشده در سال ۲۰۲۳ دستی بودند. حتی اگر گیربکس دستی Mk 8 بهترین هم نبود، باز هم دستی بود—و این خودش ارزشمند است.
مدلها، امکانات و رقبا
- S: از ۳۳,۶۷۰ دلار شروع میشود. دارای چرخهای ۱۸ اینچی، نمایشگر ۱۲.۹ اینچی جدید، شارژر بیسیم ۱۵ واتی، و چراغهای جلو تطبیقپذیر.
- SE: با قیمت ۳۸,۶۴۵ دلار، صندلیهای Clubsport، سانروف، سیستم صوتی Harman/Kardon و چرخهای متفاوت دارد.
- Autobahn: با قیمت ۴۲,۱۰۵ دلار، دارای صندلیهای چرمی برقی و تهویهدار، سیستم تعلیق تطبیقپذیر، تایرهای عملکردی Hankook، و سیستم تهویه سهمنطقهای است.
رقبای اصلی آن عمدتاً سدان هستند: هوندا سیویک Si (۳۱,۴۰۰ دلار)، هیوندای النترا N (۳۵,۵۴۵ دلار)، سوبارو WRX (۳۶,۹۲۰ دلار)، و تویوتا GR کرولا (۳۹,۹۹۵ دلار) که به Golf R نزدیکتر است.
نتیجهگیری اولیه
GTI مدل ۲۰۲۵ حس و حالی دوگانه دارد. از یکسو رابط کاربری بالاخره بهروز و قابلاستفاده شده و از سوی دیگر حذف گیربکس دستی طرفداران وفادار را دلسرد میکند. این خودرو همچنان ارزش خوبی دارد و اگر ترکیب پختگی و اسپرتبودن را میپسندید، انتخاب مناسبی است. فقط امیدواریم فولکسواگن گوشدادن به بازخوردها را متوقف نکند—و این آخرین GTI بنزینی نباشد.
ثبت سوال یا دیدگاه شما
دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.بدون دیدگاه
عضویت در خبرنامه
پر بازدید ترین ها

تأثیر ارتعاشات نامحسوس روی عملکرد بلندمدت موتور خودرو

روش صحیح شستشوی خودرو خارجی بدون آسیب به رنگ و قطعات

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاه مینویسید!