
توقف توسعه خودروهای جدید نیسان؛ برنامه کاهش هزینهها و بازیابی مالی
نیسان برای کاهش هزینهها و بهبود سودآوری، توسعه برخی خودروهای جدید را موقتاً متوقف کرده و تا ۲۰ هزار شغل را حذف میکند. این تصمیمات بخشی از برنامه بازیابی «Re:Nissan» است که با بهینهسازی تولید و همکاریهای استراتژیک دنبال میشود.
توقف موقت توسعه برخی خودروهای نیسان برای تمرکز بر کاهش هزینهها | برنامه بازیابی «Re:Nissan»
نیسان با هدف کنترل هزینهها، پروژههای توسعه خودرو را متوقف میکند و تا ۲۰ هزار شغل را حذف خواهد کرد
شرکت خودروسازی ژاپنی نیسان که در سالهای اخیر با مشکلات مالی قابل توجهی روبهرو بوده، این هفته اعلام کرد برنامههایی جدی برای کاهش هزینهها در دستور کار دارد. در جدیدترین تصمیمها، نیسان کار روی توسعه برخی مدلهای جدید خودرو را موقتا متوقف کرده و در کنار آن قصد دارد تا ۲۰ هزار شغل را حذف کند و ۷ کارخانه تولیدی خود را تعطیل کند. این تصمیمات در چارچوب برنامه بازیابی مالی «Re:Nissan» اتخاذ شدهاند که هدف آن بازگرداندن نیسان به مسیر سودآوری است.
توقف توسعه خودروهای جدید؛ اقدامی برای کنترل بحران
نیسان به صورت رسمی اعلام کرد که پروژههای مربوط به «فعالیتهای پیشرفته و پس از سال مالی ۲۰۲۶» در بخش تحقیق و توسعه به حالت تعلیق درآمده است. این بدان معناست که توسعه برخی خودروهای جدید که قرار بود پس از آوریل ۲۰۲۶ به بازار عرضه شوند، فعلا متوقف شدهاند. سال مالی ۲۰۲۶ ژاپن از اول آوریل ۲۰۲۶ آغاز و تا ۳۱ مارس ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت.
همزمان با این توقف، حدود ۳۰۰۰ نفر از کارکنان بخش تحقیق و توسعه به پروژههایی با هدف کاهش هزینهها منتقل شدهاند تا در این دوران سخت اقتصادی به شرکت کمک کنند.
کاهش زمان توسعه و بهینهسازی تولید
اگرچه این توقف ممکن است نگرانکننده به نظر برسد، نیسان تاکید دارد که عرضه خودروهای جدید به بازار با تاخیر مواجه نخواهد شد. این شرکت در حال بازنگری و بهینهسازی فرآیند توسعه خودرو است تا زمان عرضه نسل جدید خودروها را از ۵۲ ماه به ۳۷ ماه کاهش دهد. همچنین، مدلهای مشتق بعدی فقط در ۳۰ ماه به بازار خواهند آمد، در حالی که پیشتر این زمان ۵۰ ماه بود.
یکی از اقدامات کلیدی نیسان در این برنامه، کاهش تعداد پلتفرمهای خودرو به ۷ پلتفرم است؛ در حالی که قصد دارد ۶ پلتفرم فعلی را حذف کند. این کار با هدف استانداردسازی بهتر قطعات و کاهش پیچیدگیها تا ۷۰ درصد انجام میشود که به کاهش هزینهها کمک شایانی خواهد کرد.
مدلهای آینده نیسان و تمرکز بر بازار جهانی
در برنامه توسعه آینده، نیسان قصد دارد دو مدل مهم را عرضه کند: یک کراساوور جمعوجور جهانی و یک مدل مشابه، احتمالا ویژه بازار آمریکا، که تحت برند لوکس اینفینیتی به فروش خواهد رسید. اما یکی از مدلهایی که بیشترین توجه را به خود جلب کرده، نسل جدید اسکایلاین است؛ خودرویی که ممکن است یک سدان سنتی یا حتی یک شاسیبلند باشد.
این احتمال وجود دارد که نیسان، با توجه به بازارهای پرطرفدار شاسیبلند، نسل جدید اسکایلاین را در قالب یک SUV معرفی کند؛ حرکتی که البته برای این برند چندان جدید نیست، زیرا پیشتر نیز مدل اسکایلاین کراساوور در ژاپن بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ به فروش رفته بود.
اتحادهای استراتژیک و همکاریهای فناورانه
نیسان تاکید کرده است که برای کاهش هزینهها و بهبود کارایی، بیشتر روی اتحاد خود با رنو و میتسوبیشی حساب باز کرده است. این همکاریها شامل اشتراک پلتفرمها و فناوریها میشود. همچنین، هوندا همچنان شریک نیسان در زمینه توسعه خودروهای الکتریکی و فناوریهای نوین خواهد بود، اما برنامهای برای ادغام یا همکاری گستردهتر در حال حاضر وجود ندارد.
برنامه بازیابی «Re:Nissan»
تمام اقدامات ذکر شده زیر چتر برنامه بازیابی «Re:Nissan» قرار دارند؛ طرحی که نیسان به صراحت آن را یک برنامه بلندمدت برای بازگرداندن شرکت به مسیر سودآوری معرفی کرده است. حذف شغلها، تعطیلی کارخانهها، بهینهسازی فرآیندهای تولید و توسعه، و افزایش تمرکز روی کاهش هزینهها از جمله محورهای اصلی این طرح هستند.
جمعبندی
نیسان، یکی از بزرگترین خودروسازان جهان، در مواجهه با بحران مالی شدید، تصمیمات سخت اما ضروری اتخاذ کرده است. توقف موقت توسعه خودروهای جدید و تمرکز بر کاهش هزینهها، نشاندهنده جدیت این شرکت در اصلاح ساختار و بهبود عملکرد مالی است. علاقهمندان به دنیای خودرو باید منتظر باشند تا ببینند این برنامهها چگونه مسیر آینده نیسان را شکل خواهند داد و چه تأثیری بر بازار خودروهای جهانی خواهند گذاشت.
ثبت سوال یا دیدگاه شما
دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.بدون دیدگاه
عضویت در خبرنامه
پر بازدید ترین ها

سیستم ترمز اضطراری خودکار چگونه کار میکند؟

آفتاب گیر شکسته ؟ راهنمای تعویض و قیمت آن در بازار

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاه مینویسید!