
بررسی مرسدس-AMG C63 جدید؛ هیجان تکنولوژی یا حسرت صدای V8؟
مرسدس-AMG C63 S E Performance با پیشرانه ۲.۰ لیتری هیبریدی و قدرت ۶۷۱ اسب بخار، شتابی فوقالعاده دارد اما صدای غرش معروف AMG را از دست داده است. آیا این تحول، تجربه رانندگی اسپرت را بهبود داده یا هیجان کلاسیک AMG را از بین برده است؟
بررسی مرسدس-AMG C63 S E Performance؛ آیا هیجان قدیمی AMG از بین رفته است؟
مرسدس بنز همواره با مدلهای AMG خود توانسته است عاشقان خودروهای اسپرت و هیجانانگیز را مجذوب خود کند. یکی از شاخصترین مدلهای این برند، C63 AMG است که طی سالیان گذشته با موتورهای پرقدرت و صدای گوشنواز خود، تجربهای فراموشنشدنی را برای رانندگان رقم زده است. اما حالا در نسل جدید، این خودرو به یک هیبریدی چهار سیلندر تبدیل شده است! تغییری که بحثهای زیادی را در میان طرفداران به راه انداخته و بسیاری را وادار کرده است تا بپرسند: آیا C63 جدید هنوز همان روح و هیجان AMG را دارد؟
طراحی؛ ترکیبی از خشونت و تجمل
مرسدس-AMG C63 S E Performance همچنان ظاهری تهاجمی و خشن دارد که از همان ابتدا نشان میدهد با یک سدان معمولی روبهرو نیستیم. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ AMG همراه با ورودیهای هوای بزرگ و چراغهای LED تیز، حالتی مغرور و باابهت به خودرو داده است. از کنار، خودرو همچنان فرم اسپرت و کشیده خود را حفظ کرده اما در قسمت عقب، برخی تغییرات نسبت به نسلهای قبل مشهود است. طراحی چراغهای عقب کمی بالاتر از حد انتظار قرار گرفته و دیفیوزر مشکی به همراه سپر نقرهای، حالتی شبیه به خودروهای هاچبک به آن بخشیدهاند.
رینگهای ۲۰ اینچی ۱۰ پرهای و چهار خروجی اگزوز در عقب، همچنان بر هویت اسپرت AMG تأکید دارند. اما با توجه به اضافه شدن سیستم باتری هیبریدی، فضای صندوق عقب نسبت به نسلهای قبلی کاهش یافته است که میتواند برای برخی خریداران نکتهای منفی محسوب شود.
کابین؛ فناوری مدرن در کنار احساس لوکس AMG
فضای داخلی مرسدس-AMG C63 S E Performance همچنان سطح بالایی از کیفیت و طراحی را ارائه میدهد. داشبورد مجهز به نمایشگر عمودی ۱۹ اینچی، رابط کاربری MBUX و دکمههای لمسی، همگی حالتی مدرن به خودرو بخشیدهاند. اما همچنان چندین دکمه فیزیکی برای کنترل حالتهای رانندگی، دوربینهای پارک، فلاشر و کنترل حجم صدا در نظر گرفته شده است.
یکی از نکات مثبت این خودرو، غربیلک فرمان فوقالعاده AMG است. طراحی ضخیم و خوشدست آن باعث میشود راننده کنترل کاملی روی خودرو داشته باشد، چه در ترافیک شهری، چه در جادههای پرپیچوخم. صندلیهای اسپرت AMG نیز بهخوبی بدن را در بر میگیرند و راحتی مناسبی را ارائه میدهند. البته ورود و خروج به خودرو برای افراد قدبلند میتواند کمی چالشبرانگیز باشد. فضای عقب نیز چندان جادار نیست و افرادی که قدشان بالاتر از ۱۸۰ سانتیمتر باشد، در مسیرهای طولانی احساس راحتی نخواهند داشت.
عملکرد فنی؛ سرعت بیشتر اما بدون آن روح قدیمی؟
اما بخش اصلی ماجرا اینجاست: C63 جدید از یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژر و یک سیستم هیبریدی پلاگین استفاده میکند که مجموعاً ۶۷۱ اسب بخار قدرت و ۷۵۲ پوند فوت گشتاور تولید میکند. این اعداد شگفتانگیز باعث میشوند خودرو در فقط ۳.۳ ثانیه از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این یعنی سریعتر از نسل قبل، اما سؤال اینجاست: آیا این سرعت همراه با همان هیجان قبلی AMG ارائه میشود؟
یکی از مهمترین تغییراتی که طرفداران را ناامید کرده، حذف موتور V8 معروف AMG است. در نسخههای قدیمی، این خودرو با صدای غرش مانند خود، تجربهای هیجانانگیز را حتی در سرعتهای پایین فراهم میکرد. اما حالا، با فشار دادن دکمه استارت، هیچ صدایی نمیشنوید! اگر حالت اسپرت را فعال کنید، صدای مصنوعی موتور از بلندگوها پخش میشود، اما این تجربه کاملاً متفاوت با گذشته است.
با این حال، از نظر عملکرد فنی، C63 جدید یک هیولای واقعی در جاده است. کافی است پدال گاز را بفشارید تا خودرو با یک شتاب ناگهانی، شما را به جلو پرتاب کند. در پیچها، تعادل فوقالعادهای دارد و سیستم تعلیق بهخوبی از پس کنترل وزن خودرو برمیآید. اما فرمان در آغاز چرخش کمی مرده به نظر میرسد و حس کاملی از چسبندگی لاستیکها به شما منتقل نمیکند.
راحتی و مصرف سوخت؛ هیبریدی بودن چه تأثیری دارد؟
یکی از مزایای اصلی اضافه شدن سیستم هیبریدی، امکان حرکت در حالت الکتریکی است. اگر باتری کاملاً شارژ باشد، میتوانید تا حدود ۱۳ کیلومتر را فقط با نیروی برق حرکت کنید. این ویژگی میتواند در ترافیک شهری و برای کاهش مصرف سوخت مفید باشد. با این حال، ظرفیت ۶.۱ کیلووات ساعتی باتری نسبتاً کوچک است و خیلی زود تخلیه میشود.
از نظر راحتی، این خودرو توانایی بینظیری در تبدیل شدن از یک سدان اسپرت به یک خودروی لوکس راحت دارد. سیستم تعلیق در حالت Comfort بهقدری نرم میشود که رانندگی روزمره با آن لذتبخش خواهد بود. اما با تغییر حالت به Sport+، همه چیز تغییر میکند و خودرو تبدیل به یک جنگنده خیابانی میشود.
نتیجهگیری؛ آیا هنوز یک AMG واقعی است؟
با وجود تمامی فناوریهای پیشرفته و قدرت بیشتر، مرسدس-AMG C63 S E Performance آن حس خام و هیجانانگیز AMG را ندارد. شاید سریعتر و پیشرفتهتر باشد، اما دیگر آن غرشهای مهیب، لگدهای ناگهانی گاز و احساس یک خودروی سرکش را ارائه نمیدهد.
با قیمت پایه ۸۵,۰۵۰ دلار (و نسخه تست شده ۹۲,۸۴۰ دلار)، بسیاری از خریداران ممکن است به گزینههای دیگر نیز فکر کنند. برای کسانی که به دنبال یک سدان هیبریدی فوق سریع هستند، این خودرو گزینهای عالی است. اما اگر بخواهید یک AMG با همان هیجان قدیمی را تجربه کنید، شاید بهتر باشد به سراغ BMW M3 یا حتی Dodge Charger Hellcat بروید، چراکه هنوز هم V8 واقعی و صدای هیجانانگیز را ارائه میدهند.
ثبت دیدگاه
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *عضویت در خبرنامه
پر بازدید ترین ها

تصویب مجلس در رابطه با مالیات خودروهای لوکس
