نسل جدید آلفا رومئو جولیا و استلویو: ترکیبی از طراحی مدرن و پیشرانه هیبریدی
بروزرسانی: 1403/12/28 13:12

نسل جدید آلفا رومئو جولیا و استلویو: ترکیبی از طراحی مدرن و پیشرانه هیبریدی

آلفا رومئو جولیا و استلویو نسل جدید خود را با موتورهای احتراقی هیبریدی و نسخه‌های برقی عرضه خواهند کرد. این مدل‌ها با طراحی جدید و پلتفرم به‌روز، تجربه رانندگی بی‌نظیری را ارائه خواهند داد.

آلفا رومئو جولیا جدید با موتورهای احتراقی عرضه می‌شود؛ بازگشت قدرتمند به دنیای سوخت‌های فسیلی!

در دنیایی که خودروسازان یکی پس از دیگری به سمت برقی‌سازی حرکت می‌کنند، آلفا رومئو مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است. برخلاف اعلامیه قبلی استلانتیس مبنی بر تبدیل این برند به یک خودروساز تمام برقی تا سال 2027، مدیرعامل جدید آلفا رومئو تأیید کرده که این شرکت همچنان از موتورهای احتراقی در کنار نسخه‌های برقی استفاده خواهد کرد. این خبر برای علاقه‌مندان خودروهای اسپرت و لوکس آلفا رومئو، یک شگفتانه جذاب محسوب می‌شود.

آلفا رومئو؛ همچنان وفادار به موتورهای بنزینی

در سال 2021، استلانتیس اعلام کرد که آلفا رومئو در اروپا، آمریکای شمالی و چین به یک برند تمام برقی تبدیل خواهد شد. اما این تصمیم دیگر قطعی نیست. سانتو فیچیلی، مدیرعامل آلفا رومئو و مازراتی، به‌طور رسمی اعلام کرد که این برند ایتالیایی همچنان به موتورهای احتراقی پایبند خواهد ماند. این تصمیم نه‌تنها برای مدل جولیا بلکه برای شاسی‌بلند محبوب استلویو نیز اجرایی خواهد شد.

نسل جدید این دو مدل در کنار نسخه‌های برقی، با موتورهای بنزینی نیز عرضه خواهند شد. البته، این پیشرانه‌ها در قالب یک سیستم هیبریدی معرفی می‌شوند تا ضمن حفظ ویژگی‌های فنی و راندمانی، استانداردهای آلایندگی را نیز رعایت کنند.

استلویو، پیشگام نسل جدید آلفا رومئو

فیچیلی در اطلاعیه‌ای که در صفحه لینکدین خود منتشر کرد، اعلام کرد که استلویو اولین مدلی خواهد بود که این تغییرات را تجربه می‌کند. این شاسی‌بلند جدید در اواخر سال 2024 رونمایی خواهد شد، اما فروش آن از سال 2026 آغاز می‌شود. هنوز اطلاعات دقیقی درباره زمان معرفی نسخه جدید جولیا منتشر نشده است، اما این مدل پس از استلویو به بازار عرضه خواهد شد.

پلتفرم جدید و پیشرانه قدرتمند برای جولیا و استلویو

هر دو مدل جدید آلفا رومئو بر روی پلتفرم STLA Large ساخته خواهند شد. این همان پلتفرمی است که برای نسل جدید دوج چارجر نیز استفاده شده است. بر این اساس، انتظار می‌رود که جولیا و استلویو از موتور 3.0 لیتری توئین توربوی "Hurricane" که توسط دوج توسعه یافته، بهره ببرند.

این پیشرانه شش سیلندر خطی در مدل چارجر Sixpack با دو نسخه قدرتی 420 و 550 اسب بخار عرضه شده است و به‌صورت استاندارد با سیستم چهارچرخ محرک (AWD) هماهنگ خواهد بود. هرچند میزان گشتاور این پیشرانه هنوز به‌طور رسمی برای مدل‌های آلفا رومئو اعلام نشده، اما در وانت رم 1500 مدل 2025، قدرتی معادل 469 و 521 پوند فوت (636 و 706 نیوتن متر) را تولید می‌کند. این مشخصات نویدبخش عملکردی فوق‌العاده برای جولیا و استلویو جدید خواهد بود.

چرا آلفا رومئو موتورهای احتراقی را حفظ کرد؟

در سال‌های اخیر، بسیاری از خودروسازان سیاست حذف موتورهای درون‌سوز و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های تمام برقی را دنبال کرده‌اند. اما تصمیم آلفا رومئو برای حفظ نسخه‌های بنزینی یک حرکت استراتژیک محسوب می‌شود.

ژان فیلیپ ایمپاراتو، مدیرعامل پیشین آلفا رومئو، در اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود که مدیر جدید این برند اختیار تصمیم‌گیری درباره نوع پیشرانه‌های آینده را دارد. فیچیلی نیز با بررسی شرایط بازار، به این نتیجه رسید که حذف کامل نسخه‌های احتراقی می‌تواند ریسک بزرگی برای این برند باشد.

از یک سو، بازار جهانی هنوز به‌طور کامل آماده پذیرش خودروهای برقی نیست. از سوی دیگر، فروش مدل‌های آلفا رومئو در حال حاضر چندان چشمگیر نیست و حذف گزینه‌های احتراقی می‌توانست میزان تقاضا را کاهش دهد. این در حالی است که بسیاری از طرفداران برند آلفا رومئو همچنان علاقه‌مند به صدای غرش موتورهای بنزینی هستند و تجربه رانندگی اسپرت را به هر نوع فناوری برقی ترجیح می‌دهند.

جولیا؛ تحول در طراحی و کاربری

یکی دیگر از تغییرات مهمی که مدیران آلفا رومئو تأیید کرده‌اند، بازطراحی اساسی مدل جولیا است. برخلاف مدل‌های قبلی که به‌عنوان یک سدان اسپرت شناخته می‌شدند، نسل بعدی جولیا دیگر یک سدان سنتی نخواهد بود.

فیچیلی اعلام کرده است که این خودرو دارای طراحی و فرم بدنه‌ای جدید خواهد بود که شباهت بیشتری به کراس‌اوورها خواهد داشت. این اظهارات باعث شده که برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تبدیل شدن جولیا به یک لیفت‌بک پنج‌در با ارتفاع بالاتر از سطح زمین مطرح شود. برخی کارشناسان معتقدند که این خودرو ممکن است شباهتی به مدل‌هایی مانند سیتروئن C5 X، پژو 4008 و DS N°8 داشته باشد.

هرچند که این مدل همچنان یک خودروی سواری خواهد بود، اما ارتفاع آن نسبت به مدل فعلی جولیا کمی افزایش خواهد یافت، درحالی‌که همچنان پایین‌تر از استلویو خواهد بود.

جمع‌بندی؛ آلفا رومئو به ریشه‌های خود بازمی‌گردد

با تصمیم جدید آلفا رومئو برای حفظ پیشرانه‌های بنزینی و در عین حال ارائه نسخه‌های برقی، این برند ایتالیایی تلاش دارد تا تعادلی میان نوآوری و سنت برقرار کند. از یک سو، خودروهای الکتریکی آینده صنعت خودرو را شکل خواهند داد، اما از سوی دیگر، حذف کامل موتورهای احتراقی می‌توانست تأثیر منفی بر هویت برند و فروش آن داشته باشد.

نسل جدید استلویو و جولیا، با طراحی مدرن، پلتفرم به‌روز و پیشرانه‌های قدرتمند، بدون شک یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های بازار خواهند بود. حال باید دید که این استراتژی جدید تا چه حد می‌تواند موفقیت آلفا رومئو را در بازار جهانی تضمین کند.



ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *